Sønderjysk kaffebord

Mere end kaffe og mere end kaffe

Tekst af Lise Lotz. Illustrationer af Ida Rørholm Davidsen.

Pomle, Strifftorte, Brødtort, Kys og klap, Knepkager, Gode råd, Vrejn drænge å piche, Bækkenører, Pumpernikkel, Ingenting – og mange, mange flere. Vi skal til sønderjysk kaffebord, og det er der ikke mange moderne kagebuffeter, der kan hamle op med.

Betegnelsen ”kaffebord” snyder (dog) lidt, for kaffen spiller faktisk kun en birolle. Det er en vigtig birolle, bevares, for der skal store mængder stærk kaffe til for at få de mange kager til at glide ned, men en birolle ikke desto mindre. Det er kagerne, der er stjernerne i dén forestilling. Og der er endnu mere betydning gemt i kulisserne.

NATIONALKAMP, FOREDRAG OG INGEN ALKOHOL

”Mine trængsler med sønderjyske kaffeborde. […] Det nytter ikke noget: mine trængsler dunker højlydt, de vil ud, ønsker at blive hørt efter tyve års tilbageholdelse, mine ærlige, halvkvalte, forståelige trængsler med Sønderjylland. Eftersom de har et navn, vil jeg også straks nævne det: Mine trængsler drejer sig om det store sønderjyske kaffebord.”

Da Slesvig blev tabt til tyskerne efter krigen i 1864, var der naturligvis mange dansksindede, der gerne ville holde fast i deres danske kultur. Der blev oprettet et stort antal foreninger, der holdt møder, hvor man sang danske fædrelandssange og inviterede danske foredragsholdere til at tale.

Møderne på lokale kroer og hoteller var ikke velsete hos de tyske myndigheder og frem mod 1890 blev der bygget mange forsamlingshuse, hvor mødeaktiviteten fortsatte. Møderne var stadig en torn i øjet på myndighederne, som tog lidt af fornøjelsen ud af møderne ved at nægte at give alkoholbevilling til forsamlingshusene. Det førte i stedet til at man udvidede kaffeserveringerne med sammenskudsgilder, hvor hver husmor medbragte bagværk hjemmefra, som blev serveret fra fade og tallerkener, der gik rundt på bordene.

Det gjaldt om at få fyldt godt op på sin tallerken inden foredraget gik i gang, så man ikke kom til at forstyrre foredragsholderen med skramlende fade undervejs.

De overdådige kaffeborde bredte sig til også at finde sted i mere velbeslåede sønderjyske bondehjem, og skikken med de overfyldte kagetallerkener fulgte med.

GRUNDINGREDIENSERNE: KAFFE TIL BORGERSKABET

”Lad mig straks sige, at vi højst var indstillet på en god, stærk kop kaffe og knastørre småkager, da vores naboer for første gang indbød os til et kaffebord, som man plejer at holde det på egnen, omkring halv ni, efter aftensmaden.”

Der skal – groft sagt – to ting til et sønderjysk kaffebord: masser af kaffe og masser af kage.

Kaffe blev introduceret i Danmark omkring år 1700, og i de første mange år var det en drik, der var forbeholdt borgerskabet, for kaffen var eksotisk, ny og derfor meget, meget dyr. Overklassen ville gerne have den mørke, stimulerende drik for sig selv, og i 1783 blev der indført en luksusforordning, der simpelthen gjorde det forbudt for danske bønder at drikke kaffe. Med tiden blev priserne dog lavere og reglerne lempet, og omkring 1840 havde de fleste familier råd til at drikke kaffe om søndagen og ved særlige lejligheder. Ofte blev kaffe – gerne blandet med fx cikorie for at strække den – serveret sammen med snaps eller tobak, men også de skikke udviklede sig. Kaffen blev efterhånden en del af dagens måltider og særlige serveringer, og her kommer kagerne ind i billedet.

Midt i 1800-tallet blev det mere og mere almindeligt at almindelige husholdninger fik installeret bræn- dekomfurer i stedet for åbne ildsteder og de store, voldsomme brødovne, som kun blev varmet op til brødbagning med ugers mellemrum. Tidligere var kager begrænset til bagværk, der kunne tilberedes over ilden i forskellige jern, fx æbleskiver og vafler, eller i en gryde med varmt fedtstof som fx klejner, eller det var robuste småkagetyper som fx pebernødder og tvebakker, der kunne bages på eftervarmen i brødovnen, når brødene var blevet færdige. Med de nye, avancerede brændekomfurer blev det muligt at få mere kontrol over varmen fra ilden, og derfor blev det også muligt at bage mere sofistikeret bagværk, end det havde været muligt tidligere.

I den samme periode voksede udbredelsen af kogebøger, og derfor voksede udvalget af kager voldsomt. Tiden var moden til kaffeborde.

HUSMODERENS EVNER OG FORMÅEN

”Fruen i huset insisterede på selv at skænke kaffen, en kraftig, stærkt brændt kaffe, og når det dampede fra ens kop, skulle man straks smage på den, og så blev der en sukken ved bordet, en stønnen, man sukkede og stønnede med lukkede øjne, åbenlyst, vedholdende, på grund af det uendelige velbehag, man følte i svælget.”

Man skal nok heller ikke underkende, at der kunne være en stilfærdig kvindekamp i gang i de ydmyge bondekøkkener. Hvis man på grund af sit køn ikke kunne få lov til at vise sine organisationstalenter og kreative evner på anden vis, ja så kunne man da i det mindste stable et svulstigt kaffebord på benene. Det var ikke nogen let opgave, og det krævede en dygtig husmor både hvad bagekundskaber og logistisk sans angik.

Det kunne tage mange dage eller ligefrem uger at få bagt alt, hvad der skulle til, før alle kagerne til det samlede kaffebord var komplet, så der skulle planlægges og koordineres, så ikke noget af det gode bagværk blev fordærvet, inden selve selskabet fandt sted. Husk på, at der ofte kun var en kølig kælder at opbevare kagerne i. Ingen køleskabe, og frysere var der slet ikke.

Et stort og overdådigt kagebord demonstrerede naturligvis også husmorens adgang til gårdens gode råvarer, mel, æg, fløde, bær med videre, og viste hendes tidsmæssige overskud. En vis konkurrence husmødrene imellem har der nok også været.

MINDSTEKRAV TIL KAFFEBORDET

“Med læberne fulde af glinsende, skorpeagtige krummer, som wienerbrød har det med at efterlade, stillede naboerne korte spørgsmål, gav korte svar, jeg ikke havde overskud til at høre efter, for jeg var fuldt koncentreret om at afværge det truende fad, der kom hen imod mig på sin vej rundt. Forgæves: for hver omgang havnede et fedt, lunkent stykke kage på min tallerken og mindede mig ubarmhjertigt om gæstfrihedens lov.”

Det sønderjyske kaffebord er ikke et tilfældigt sammenrend af husmoderens tilfældige yndlingsbagværk. Der var – og er – uskrevne regler for både kagetyperne og rækkefølgen, som de serveres i. Kagerne kan deles op i to hovedkategorier: de bløde og de hårde, og der skal serveres mindst 7 af hver – gerne 21 forskellige kager i alt!

De bløde kan deles yderligere op i stopkager, formkager og lagkager. Stopkagerne kommer først og er tunge og fede. De skal stille den værste sult, og måske gøre, at man ikke kan spise alt for meget af de finere og dyrere kager, der kommer senere. Stopkager kan fx være pomler (boller) med et tykt lag smør på, gærkringle eller søsterkage. Formkagerne er fx sandkager og bradepandekager. Første akts ser- vering af bløde kager afsluttes med tærter og lagkager fx den kendte brødtort (rugbrødslagkage), strifftort (stribelagkage med ribsgele), og roulader og flødeskumskager hører også til her.

Aktørerne i anden akt er de hårde småkager, som der altså også skal være mindst 7 forskellige af. Det kunne være de sprøde knepkager, der har navn efter lyden, som det giver, når man bider kagen over. Det kunne også være gode råd, som er en slags tynde vafler bagt

i et særligt jern, der giver kagerne et fint mønster. Eller det kunne være vrejn drænge å piche (klejner) eller måske småkageparret kys og klap, hvor kys er små marengs lavet af æggehvider og sukker, og klap er lavet af æggeblommer og sukker. Så er der fedtkager – både brune og hvide, finskbrød og mange andre, og ofte slutter kaffebordet med en servering af Ingenting – en lille mørdejsagtig småkage med mandelmarengs på toppen – for ingenting kan man jo altid få ned!

OM AT NØDE

”De går altid rundt, tallerkenerne, ingen slipper for deres krav om at tage igen og igen.”

Det er vigtigt at nævne, at der var en meget klar forventning om at ALLE gæster smagte ALLE kager. Hvis ikke man forsynede sig selv, ville man blive udsat for at blive nødet; altså at blive presset – mere eller mindre subtilt – til at huske at tage de manglende kager for ikke at fornærme husmoderen.

GENFORENINGEN OG MYTEN OM SØNDERJYLLAND

”Pludselig bøjede min nabo sig frem, blinkede og gav mig det råd, at jeg skulle skynde mig at spise op, eftersom napoleonskagerne snart ville stå for tur, en vederkvægelse fyldt med vaniljebudding, som skælvede under glaseret butterdej. Og tallerkenen havde på sin vej rundt ikke mere end lige nået ham, før han omgående læssede to stykker over til mig, hvert af dem lige så tykt som Tolstojs ”Krig og fred”.

De sønderjyske kaffeborde udviklede sig i årene frem og blev en vigtig måde at styrke fællesskabet og danskhedsfølelsen på. Under 1. Verdenskrig stilnede kaffegilderne dog af. Dels var der en vis fødeva- reknaphed, og dels var de våbenføre mænd fra mange familier sendt i krig, så lysten til munter selskabelighed var mindsket.

Efter genforeningen, da Nordslesvig – det nuværende Sønderjylland – blev stemt hjem til Danmark i 1920, blomstrede kaffebordene igen, og de blev til en del af fortællingen om den særligt sønderjyske danskhed. På en måde var det lidt af en tilsnigelse, for der blev også holdt store kaffeborde i andre dele af Jylland, men i Sønderjylland blev kaffe- selskaberne altså i høj grad knyttet til lokalområdets selvforståelse, og de fik en næsten mytisk karakter, som til en vis grad lever den dag i dag.

2. Verdenskrig betød dog, at der igen måtte drosles ned for de overdådige kageorgier, men det var først da kvinderne begyndte at komme ud på arbejdsmarkedet, og da man generelt fik et mere anstrengt forhold til kalorier, at kaffebordenes betydning virkelig blev svækket.

Det er først inden for det seneste par årtier, at de sønderjyske kaffeborde for alvor er på vej tilbage
på land- og spisekortet. Der er nok ikke mange husmødre, der selv har tid og lyst til at stå for et fuld- tonet kaffebord, men i dag kan man adskillige steder i Sønderjylland finde kroer, restauranter og slotte, der frister med det store sønderjyske kaffebord med mindst 7 bløde og 7 hårde kager.

”Sønderjydernes måde at være naboer på er eksemplarisk, indbydelserne til et kaffebord er jo venligt ment. Vi har klaret det, vi har overlevet indtil i dag, og vi har beredvilligt ofret nattesøvnen til fordel for et væld af oplevelser og erfaringer, som kun findes her.”

Alle citater er fra ”Sønderjysk kaffebord” af Siegfried Lenz – om forfatterens trængsler.

Læs mere om det sønderjyske kaffebord i fx Grænseforeningens årbog 1998 ”Det sønderjyske kaffebord – et samspil mellem nationalpolitik og kosttradition”. Hæftet, der indeholder både historie og opskrifter, kan downloades på Grænseforeningens hjemmeside.

TIP Prøv sønderjysk kaffebord fx
Den gamle Kro, Gråsten
Gram Slot
Hotel Kommandørgården, Rømø

magasin22-kaffebord

MARTIN N. HANSEN, DIGTER FRA ALS (1972)

Her skal der synges om ålt, der smaghe,
Om bråndstærk kaffe og hjemmbagt kaghe
Med krafte røst og højstemt sind,
Så læng’ vi mærker, æ mav’ er stind.

OVERSÆTTELSE:

Her skal der synges om alt, der smager
Om brandstærk kaffe og hjemmebagte kager
Med kraftig røst og højstemt sind,
Så længe vi mærker at maven er trind (spændt ud).

Mere fra samme magasin:

Sønderjysk kaffebord

Mere end kaffe og mere end kaffe

Tekst af Lise Lotz. Illustrationer af Ida Rørholm Davidsen.

magasin22-kaffebord

Pomle, Strifftorte, Brødtort, Kys og klap, Knepkager, Gode råd, Vrejn drænge å piche, Bækkenører, Pumpernikkel, Ingenting – og mange, mange flere. Vi skal til sønderjysk kaffebord, og det er der ikke mange moderne kagebuffeter, der kan hamle op med.

Betegnelsen ”kaffebord” snyder (dog) lidt, for kaffen spiller faktisk kun en birolle. Det er en vigtig birolle, bevares, for der skal store mængder stærk kaffe til for at få de mange kager til at glide ned, men en birolle ikke desto mindre. Det er kagerne, der er stjernerne i dén forestilling. Og der er endnu mere betydning gemt i kulisserne.

NATIONALKAMP, FOREDRAG OG INGEN ALKOHOL

”Mine trængsler med sønderjyske kaffeborde. […] Det nytter ikke noget: mine trængsler dunker højlydt, de vil ud, ønsker at blive hørt efter tyve års tilbageholdelse, mine ærlige, halvkvalte, forståelige trængsler med Sønderjylland. Eftersom de har et navn, vil jeg også straks nævne det: Mine trængsler drejer sig om det store sønderjyske kaffebord.”

Da Slesvig blev tabt til tyskerne efter krigen i 1864, var der naturligvis mange dansksindede, der gerne ville holde fast i deres danske kultur. Der blev oprettet et stort antal foreninger, der holdt møder, hvor man sang danske fædrelandssange og inviterede danske foredragsholdere til at tale.

Møderne på lokale kroer og hoteller var ikke velsete hos de tyske myndigheder og frem mod 1890 blev der bygget mange forsamlingshuse, hvor mødeaktiviteten fortsatte. Møderne var stadig en torn i øjet på myndighederne, som tog lidt af fornøjelsen ud af møderne ved at nægte at give alkoholbevilling til forsamlingshusene. Det førte i stedet til at man udvidede kaffeserveringerne med sammenskudsgilder, hvor hver husmor medbragte bagværk hjemmefra, som blev serveret fra fade og tallerkener, der gik rundt på bordene.

Det gjaldt om at få fyldt godt op på sin tallerken inden foredraget gik i gang, så man ikke kom til at forstyrre foredragsholderen med skramlende fade undervejs.

De overdådige kaffeborde bredte sig til også at finde sted i mere velbeslåede sønderjyske bondehjem, og skikken med de overfyldte kagetallerkener fulgte med.

GRUNDINGREDIENSERNE: KAFFE TIL BORGERSKABET

”Lad mig straks sige, at vi højst var indstillet på en god, stærk kop kaffe og knastørre småkager, da vores naboer for første gang indbød os til et kaffebord, som man plejer at holde det på egnen, omkring halv ni, efter aftensmaden.”

Der skal – groft sagt – to ting til et sønderjysk kaffebord: masser af kaffe og masser af kage.

Kaffe blev introduceret i Danmark omkring år 1700, og i de første mange år var det en drik, der var forbeholdt borgerskabet, for kaffen var eksotisk, ny og derfor meget, meget dyr. Overklassen ville gerne have den mørke, stimulerende drik for sig selv, og i 1783 blev der indført en luksusforordning, der simpelthen gjorde det forbudt for danske bønder at drikke kaffe. Med tiden blev priserne dog lavere og reglerne lempet, og omkring 1840 havde de fleste familier råd til at drikke kaffe om søndagen og ved særlige lejligheder. Ofte blev kaffe – gerne blandet med fx cikorie for at strække den – serveret sammen med snaps eller tobak, men også de skikke udviklede sig. Kaffen blev efterhånden en del af dagens måltider og særlige serveringer, og her kommer kagerne ind i billedet.

Midt i 1800-tallet blev det mere og mere almindeligt at almindelige husholdninger fik installeret bræn- dekomfurer i stedet for åbne ildsteder og de store, voldsomme brødovne, som kun blev varmet op til brødbagning med ugers mellemrum. Tidligere var kager begrænset til bagværk, der kunne tilberedes over ilden i forskellige jern, fx æbleskiver og vafler, eller i en gryde med varmt fedtstof som fx klejner, eller det var robuste småkagetyper som fx pebernødder og tvebakker, der kunne bages på eftervarmen i brødovnen, når brødene var blevet færdige. Med de nye, avancerede brændekomfurer blev det muligt at få mere kontrol over varmen fra ilden, og derfor blev det også muligt at bage mere sofistikeret bagværk, end det havde været muligt tidligere.

I den samme periode voksede udbredelsen af kogebøger, og derfor voksede udvalget af kager voldsomt. Tiden var moden til kaffeborde.

HUSMODERENS EVNER OG FORMÅEN

”Fruen i huset insisterede på selv at skænke kaffen, en kraftig, stærkt brændt kaffe, og når det dampede fra ens kop, skulle man straks smage på den, og så blev der en sukken ved bordet, en stønnen, man sukkede og stønnede med lukkede øjne, åbenlyst, vedholdende, på grund af det uendelige velbehag, man følte i svælget.”

Man skal nok heller ikke underkende, at der kunne være en stilfærdig kvindekamp i gang i de ydmyge bondekøkkener. Hvis man på grund af sit køn ikke kunne få lov til at vise sine organisationstalenter og kreative evner på anden vis, ja så kunne man da i det mindste stable et svulstigt kaffebord på benene. Det var ikke nogen let opgave, og det krævede en dygtig husmor både hvad bagekundskaber og logistisk sans angik.

Det kunne tage mange dage eller ligefrem uger at få bagt alt, hvad der skulle til, før alle kagerne til det samlede kaffebord var komplet, så der skulle planlægges og koordineres, så ikke noget af det gode bagværk blev fordærvet, inden selve selskabet fandt sted. Husk på, at der ofte kun var en kølig kælder at opbevare kagerne i. Ingen køleskabe, og frysere var der slet ikke.

Et stort og overdådigt kagebord demonstrerede naturligvis også husmorens adgang til gårdens gode råvarer, mel, æg, fløde, bær med videre, og viste hendes tidsmæssige overskud. En vis konkurrence husmødrene imellem har der nok også været.

MINDSTEKRAV TIL KAFFEBORDET

“Med læberne fulde af glinsende, skorpeagtige krummer, som wienerbrød har det med at efterlade, stillede naboerne korte spørgsmål, gav korte svar, jeg ikke havde overskud til at høre efter, for jeg var fuldt koncentreret om at afværge det truende fad, der kom hen imod mig på sin vej rundt. Forgæves: for hver omgang havnede et fedt, lunkent stykke kage på min tallerken og mindede mig ubarmhjertigt om gæstfrihedens lov.”

Det sønderjyske kaffebord er ikke et tilfældigt sammenrend af husmoderens tilfældige yndlingsbagværk. Der var – og er – uskrevne regler for både kagetyperne og rækkefølgen, som de serveres i. Kagerne kan deles op i to hovedkategorier: de bløde og de hårde, og der skal serveres mindst 7 af hver – gerne 21 forskellige kager i alt!

De bløde kan deles yderligere op i stopkager, formkager og lagkager. Stopkagerne kommer først og er tunge og fede. De skal stille den værste sult, og måske gøre, at man ikke kan spise alt for meget af de finere og dyrere kager, der kommer senere. Stopkager kan fx være pomler (boller) med et tykt lag smør på, gærkringle eller søsterkage. Formkagerne er fx sandkager og bradepandekager. Første akts ser- vering af bløde kager afsluttes med tærter og lagkager fx den kendte brødtort (rugbrødslagkage), strifftort (stribelagkage med ribsgele), og roulader og flødeskumskager hører også til her.

Aktørerne i anden akt er de hårde småkager, som der altså også skal være mindst 7 forskellige af. Det kunne være de sprøde knepkager, der har navn efter lyden, som det giver, når man bider kagen over. Det kunne også være gode råd, som er en slags tynde vafler bagt

i et særligt jern, der giver kagerne et fint mønster. Eller det kunne være vrejn drænge å piche (klejner) eller måske småkageparret kys og klap, hvor kys er små marengs lavet af æggehvider og sukker, og klap er lavet af æggeblommer og sukker. Så er der fedtkager – både brune og hvide, finskbrød og mange andre, og ofte slutter kaffebordet med en servering af Ingenting – en lille mørdejsagtig småkage med mandelmarengs på toppen – for ingenting kan man jo altid få ned!

OM AT NØDE

”De går altid rundt, tallerkenerne, ingen slipper for deres krav om at tage igen og igen.”

Det er vigtigt at nævne, at der var en meget klar forventning om at ALLE gæster smagte ALLE kager. Hvis ikke man forsynede sig selv, ville man blive udsat for at blive nødet; altså at blive presset – mere eller mindre subtilt – til at huske at tage de manglende kager for ikke at fornærme husmoderen.

GENFORENINGEN OG MYTEN OM SØNDERJYLLAND

”Pludselig bøjede min nabo sig frem, blinkede og gav mig det råd, at jeg skulle skynde mig at spise op, eftersom napoleonskagerne snart ville stå for tur, en vederkvægelse fyldt med vaniljebudding, som skælvede under glaseret butterdej. Og tallerkenen havde på sin vej rundt ikke mere end lige nået ham, før han omgående læssede to stykker over til mig, hvert af dem lige så tykt som Tolstojs ”Krig og fred”.

De sønderjyske kaffeborde udviklede sig i årene frem og blev en vigtig måde at styrke fællesskabet og danskhedsfølelsen på. Under 1. Verdenskrig stilnede kaffegilderne dog af. Dels var der en vis fødeva- reknaphed, og dels var de våbenføre mænd fra mange familier sendt i krig, så lysten til munter selskabelighed var mindsket.

Efter genforeningen, da Nordslesvig – det nuværende Sønderjylland – blev stemt hjem til Danmark i 1920, blomstrede kaffebordene igen, og de blev til en del af fortællingen om den særligt sønderjyske danskhed. På en måde var det lidt af en tilsnigelse, for der blev også holdt store kaffeborde i andre dele af Jylland, men i Sønderjylland blev kaffe- selskaberne altså i høj grad knyttet til lokalområdets selvforståelse, og de fik en næsten mytisk karakter, som til en vis grad lever den dag i dag.

2. Verdenskrig betød dog, at der igen måtte drosles ned for de overdådige kageorgier, men det var først da kvinderne begyndte at komme ud på arbejdsmarkedet, og da man generelt fik et mere anstrengt forhold til kalorier, at kaffebordenes betydning virkelig blev svækket.

Det er først inden for det seneste par årtier, at de sønderjyske kaffeborde for alvor er på vej tilbage
på land- og spisekortet. Der er nok ikke mange husmødre, der selv har tid og lyst til at stå for et fuld- tonet kaffebord, men i dag kan man adskillige steder i Sønderjylland finde kroer, restauranter og slotte, der frister med det store sønderjyske kaffebord med mindst 7 bløde og 7 hårde kager.

”Sønderjydernes måde at være naboer på er eksemplarisk, indbydelserne til et kaffebord er jo venligt ment. Vi har klaret det, vi har overlevet indtil i dag, og vi har beredvilligt ofret nattesøvnen til fordel for et væld af oplevelser og erfaringer, som kun findes her.”

Alle citater er fra ”Sønderjysk kaffebord” af Siegfried Lenz – om forfatterens trængsler.

Læs mere om det sønderjyske kaffebord i fx Grænseforeningens årbog 1998 ”Det sønderjyske kaffebord – et samspil mellem nationalpolitik og kosttradition”. Hæftet, der indeholder både historie og opskrifter, kan downloades på Grænseforeningens hjemmeside.

TIP Prøv sønderjysk kaffebord fx
Den gamle Kro, Gråsten
Gram Slot
Hotel Kommandørgården, Rømø

MARTIN N. HANSEN, DIGTER FRA ALS (1972)

Her skal der synges om ålt, der smaghe,
Om bråndstærk kaffe og hjemmbagt kaghe
Med krafte røst og højstemt sind,
Så læng’ vi mærker, æ mav’ er stind.

OVERSÆTTELSE:

Her skal der synges om alt, der smager
Om brandstærk kaffe og hjemmebagte kager
Med kraftig røst og højstemt sind,
Så længe vi mærker at maven er trind (spændt ud).

Mere fra samme magasin:

Læs flere lignende artikler